there is treasure everywhere

So true what the good old Calvin and Hobbes used to say “There is treasure everywhere”. A few days back I got an unusual present from a dear friend: a pressure cooker!
She found it so useful and revolutionary, she couldn’t believe i had never used one. A few weeks before Christmas she surprised me with one:). I immediately fell in love with the object: a rounded, shining and elegant pot with its equally stylish and perfect lid. No coincidence it was designed by the same creators as the worldwide superstar “Moka Pot”.
The pressure cooker was the trigger for a second surprise…looking for tips and hints on how to use this new tool and thanks to another close friend who is also an amazing chef, I came across to a 1967 little booklet of dedicated recipes called “Cucinare bene…in meta’ tempo”.The book is smaller than 10x10cm, turned yellow because of the time and with a very unappealing cover, but it conceals a small treasure inside. Every section of the book goes with an illustration by Beniamino Bodini. An hilarious and often dark interpretation of the chapter’s topic made in a style that really speaks of its time, doing so in a sophisticated and amusing way. I have immediately made a research about the artist but even though I found out that he did illustrate many books in the past, specially during the 60’s, with my biggest disappointment I couldn’t find any work displaying the same style as per the recipes’ booklet for pressure cookers. Then I thought I could share with you some of those little hidden gems!

E’ proprio vero quello che dicevano i cari vecchi Calvin and Hobbes “C’è un tesoro in ogni dove”. Qualche giorno fa ho ricevuto un insolito regalo da una cara amica: una pentola a pressione!
Per lei si tratta di un utensile così rivoluzionario che ha appreso con incredulità il fatto che non lo avessi mai utilizzato. Così ho ricevuto il mio primo regalo di Natale con qualche settimana di anticipo:). Mi sono immediatamente innamorata dell’oggetto: una pentola rotonda, lucida ed elegante con il suo coperchio altrettanto di classe. Non a caso disegnata da quei maghi della Bialetti!
La pentola a pressione è stata il preludio di un’ulteriore sorpresa. Cercando informazioni e suggerimenti su come utilizzarla e grazie ad un’altra amica stretta che è anche un’incredibile cuoca, mi è capitato tra le mani un libricino di ricette ad hoc, datato 1967, dal titolo “Cucinare bene…in metà tempo”. Il libro, che non raggiunge i 10x10cm, ingiallito dagli anni e con una copertina veramente poco attraente, nasconde al suo interno un piccolo tesoro. Ogni sezione del libro è infatti anticipata da un’illustrazione di Beniamino Bodini che consiste in un’interpretazione divertente e spesso dark dell’argomento trattato, fornita in uno stile che graficamente riflette molto bene il periodo storico in cui è stata creata e lo fa in un modo sofisticato e con gran senso dell’umorismo. La scoperta è stata seguita da un’immediata ricerca sull’autore, il quale, nonostante negli anni Sessanta abbia illustrato molti classici per bambini, non sembra aver usato nei suoi lavori lo stesso stile presente nel piccolo libro di ricette per la pentola a pressione. Ecco a voi allora alcune di quelle gemme nascoste!